Interpretacja obrazu nie jest rzeczą łatwą. Nie chodzi tu bowiem o “opowiedzenie” obrazu, ale zwrócenie uwagi na kilka ważnych spraw, które nazywa się interpretacją. W tej notce opiszę to, w jaki sposób napisać interpretację dla szkoły. W oddzielnym artykule zajmę się sprawą opisu obrazu w prezentacji maturalnej.

Interpretując obraz trzeba pamiętać, że istnieją zasady, według których powinniśmy działać. Przedstawię je w kilku punktach, które ułatwią pisanie interpretacji obrazu.

1. Zaczynamy od wyboru obrazu. We wstępie do interpretacji podajemy tytuł dzieła, jego autora. Możemy krótko opisać jego twórczość, więc scharakteryzować jego dzieła, nurt w którym tworzył.  Musimy również podać datę powstania obrazu (oczywiście, jeśli ją posiadamy) i opisać nurt w którym on powstał. Jest on zazwyczaj związany z czasem, w którym powstał obraz.  Na koniec, jako pointę wstępu podajemy genezę powstania dzieła, które interpretujemy.

2. Przechodzimy do konkretów. Piszemy, co przedstawia obraz. Przykładowo, w obrazie “Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki”, poeta pochyla się nad ciałem swojej córki. W interpretacji obrazu opisujemy to, co się na obrazie dzieje. Na twarzy Kochanowskiego maluje się cierpienie, widać, że nie może się pogodzić ze śmiercią córki. Urszulka jest spokojna, jej twarz jest lekko uśmiechnięta. Określamy również kompozycję obrazu, kolorystykę dzieła, czym charakteryzuje się  użyta w nim perspektywa.

Analiza obrazu Matejki, którą warto przeczytać jako wzór, znajduje się na stronie: Analiza obrazu Jana Matejki „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki”.

3. Teraz opisujemy kolejne plany obrazu – pierwszy, drugi, trzeci plan. Przykładem niech będzie obraz “Prometeusz skowany” Rubensa. Na pierwszym planie znajduje Prometeusz. Stanowi on jaśniejszą plamę w centralnej części całego obrazu. Stąd też to właśnie on przykula uwagę osoby, która patrzy na obraz.

4. Na końcu zapisujemy to, co jest (według nas) puentą obrazu. Który element obrazu jest najważniejszy? Który został zaakcentowany przez autora?

5. Czas na podsumowanie. Na podstawie tego, co napisaliśmy wcześniej, musimy określić, jakie przesłanie chciał zawrzeć artysta w swoim dziele. Chodzi o to, aby interpretacja obrazu była spójna, dlatego musimy wykorzystać to, co napisaliśmy wcześniej Skupiamy się również nad tym, jakie uczucia niesie z sobią dzieło? Czy jest przekaźnikiem wartości? Jakich?

6. Na końcu  piszemy o tym, dlaczego wybraliśmy dany obraz. Co nas do tego skłoniło?




Podobne posty

Prezentacja maturalna – obrazy – Interpretacja obrazu “Prometeusz skowany” Rubensa

Symbolika stroju i szukanie sensu – prezentacja maturalna