Dziś kolejna odsłona poradnika dotyczącego prezentacji maturalnej. Tym razem zajmę się kwestią literatury przedmiotu, która wydaje się najtrudniejszą sprawą przy planowaniu wypowiedzi. Kiedy wybierzemy już książki o których chcemy mówić, musimy skupić się na tym, jakie lektury pomogą nam w opracowaniu naszego tematu.

Zazwyczaj uważa się, że literatura przedmiotu to nudna i trudna konieczność. Jednak przy odpowiednim wyborze opracowań można dojść do ciekawych wniosków, które prowadzą do dobrych rezultatów (również tych punktowych :) ).

Ostatnio zaczęłam otrzymywać coraz więcej pytań dotyczących problemu z bibliografią. Przykładowo, nie tak dawno temu odpowiadałam na pytanie dotyczące motywu bohatera ukrywającego swoją tożsamość. Mój korespondent prosił o pomoc w znalezieniu opracowań dotyczących „Zorra” oraz „Hrabiego Monte Christo”. Moja odpowiedź brzmiała następująco:

Ciekawym opracowaniem, które rozważa kwestię bohaterów ukrywających swoją tożsamość jest “Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią” Umberto Eco, Kraków 2008 . Eco rozpatruje w niej kwestię poszczególnych postaci w powieści, które pełnią określone role, kryją konkretne znaczenia. Omawia w niej postać Hrabiego Monte Christo.

Wydaje się, że pomocny może okazać się “Słownik literatury popularnej”, pod red. Tadeusza Żabskiego, Wrocław 1997 z uwagi na to, że obydwie podane przez Pana/Panią lektury to powieści popularne.

Czasem trudno odnaleźć książkę na półce w bibliotece. Dlatego warto szukać książek przez internet, w katalogach dużych bibliotek, które są dostępne on-line. Najcenniejszym źródeł tego typu jest katalog komputerowy zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz katalog Biblioteki Jagiellońskiej. Zaletą takiego wynajdywania książek jest to, że w wyszukiwarce oprócz nazwiska autora czy tytułu, można wpisać motyw czy temat książki. Może się okazać, że znalezione w ten sposób utwory są dostępne w naszej, lokalnej bibliotece.

Kolejne pytanie, które otrzymałam dotyczyło recepcji „Pana Tadeusza”. Autor wiadomości miał znaleźć argumenty za i przeciw analizowaniu „Pana Tadeusza” we współczesnej szkole. Odpowiedziałam:

Polecam książkę pod red. B. Doparta – “Pan Tadeusz i jego dziedzictwo : recepcja”, Kraków 2006, która choć napisana trudnym językiem, może być cennym źródłem argumentów. Ciekawą propozycją może okazać się również “Pan Tadeusz na nowo odczytany” Stanisława Krajskiego, Warszawa 1999. – znajdzie Pan w niej nowe interpretacje dotyczące postaci, motywów, itd. Warto też przeczytać wstęp S. Pigonia do wydania “Pana Tadeusza” w Bibliotece Narodowej, BN I 83, Wrocław 1980. Znajduje się tam cały rozdział o recepcji utworu aż po lata 80-te XX wieku.

Kolejną radą, która może okazać się pomocna przy zbieraniu materiałów i tworzeniu bibliografii jest korzystanie ze wstępów do lektur. Chodzi mi tu o opracowania pisane przez badaczy literatury do książek wydawanych przez Bibliotekę Narodową. Książki te sygnuje się zazwyczaj skrótem BN i dalej dookreśla w katalogach przez numer serii i książki, np. BN I 224. W bibliotekach są one zazwyczaj umieszczane w jednym miejscu – katalogu podręcznym. Każdy taki wstęp zawiera skrupulatne i godne zaufania opracowanie. Co ważne- można je umieścić w bibliografii.




Podobne posty

Literatura przedmiotu – wzór – prezentacja maturalna